Bra kommentar, men...

Homolobbyn använder sig av många olika knep för att smutskasta denna blogg, trycka ner mig som bloggare och avleda uppmärksamheten från det som verkligen är viktigt - homolobbyns egen roll i svenska samhällslivet och hur de fördärvar verkligheten för tusentals homosexuella.

Det senaste i raden är att bombardera mina inlägg med kommentarer som är ganska intressanta till innehållet men som undertecknas med falska namn eller länkar till bloggare som inget anar. Sedan är det bara att "avslöja" "fusk" på min blogg och skrika sig hesa om det.

De flesta av mina läsare tar det lungt, de fattar att jag omöjligen kan kolla alla länkar och veta om avsändaren är äkta eller falsk. Ser jag dessutom på Trackback att avsändarens IP finns på samma ort som den uppgivna avsändaridentiteten, så har jag ju ingen möjlighet att veta om det är fusk eller inte. Jag bedriver ingen FRA-spaning precis.

Brukar faktiskt lita på folk, att folk beter sig ärligt. Nackdelen med att ha positiv inställning till livet, kanske det.

De flesta läsare och fans fattar att det är provokation också p g a att deras egna bloggar, lika vetenskapsinriktade som min, också utsätts för samma sak med jämna mellanrum.

Men smått irriterande är det. Man underminerar själva värdet av kommenterandet.

Nyligen hade jag inlägget Varför jag bryr mig , som svar på ett brev från en som hette Lina som undrat varför jag överhuvudtaget bryr mig om homosexuellas problem. Jag citerade Linas kommentar i inlägget och gav svar direkt, förklarade varför jag bryr mig. Och så fick jag snart denna kommentar till inlägget:

De här Linorna är faktiskt mycket farligare än man kanske tror. De väljer
sida först och låtsas att inte bry sig sen.

Varför går Lina inte till RFSL och säger samma sak, Hej ni på RFSL, varför kan ni inte bara låta dem som är homosexuella vara det? Lev och låt leva!

Varför stod hon inte framför riksdagshuset med plakatet "BARA LÅT HOMOSEXUELLA VARA DET!" när riksdan klubbade igenom samkönade äktenskap förra året?

Varför lämnar hon inga "låt vara!" kommentarer på bögvänliga bloggar som finns i massor på nätet och som pressar homosexuella att komma ut, anvisar hur homosexuella ska leva och ha analsex, och hånar de bögar som går i terapi? Alla de bloggare som hånar dig Andreas för ditt starka beslut att medelst terapi åtgärda sina homoböjningar - tycker denna Lina inte att de bör låta dig vara, leva och låta leva? Tydligen inte.

Lina och Co. är farliga som medborgare. De undergräver demokratin på två sätt: genom att propagera att det är okey att inte bry sig och genom att lobba, indirekt och i smyg, för något de låtsas inte alls stå för.

Bra poäng. Rappt skrivet.
Undertecknat Mats och länkar till en som heter Mats Sander, hans blogg.

Nu har jag fått besked från Mats Sander, och han hävdar att han aldrig skrivit kommentaren. Jag vet inget om Mats Sanders åsikter i fråga om homosexualitet och demokratiska värderingar, men jag tror honom. Det är mer än sannolikt att det inte var han som skrivit kommentaren, trots att IP-numret stämmer med hans ort enligt folkbokföringen.

Självklart tar jag bort kommentaren. Finns det tvivel så är det både lagenligt och sjysst att göra så. Men den beska eftersmaken kvarstår. Måste någon sjunka så lågt, att behöva ta till dubiösa knep? Vore det inte enklare, sjysstare och på sikt gynnsammare för alla att debattera i sak i stället för knep och provokationer?
Tydligen tycker de inte så, homolägrets anonyma bulvaner.

Vi tackar Mats Sander som uppmärksammat provokationen, och drar dagens lärdom:

Knep och provokationer från våra opponenter, hur avskyvärda och irriterande dessa knep och provokationer än må vara, gynnar vår sak eftersom de bekräftar att vi tycker rätt och våra opponenter tycker fel, för annars skulle de debattera i sak i stället för knep och provokationer.

Nyckelord: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Salomo sa...

Varför tror du att det var provokation mot dig? Det kan likväl ha varit provokation mot Mats Sander.

Han är politiker, och det är ett valår.

Andreas T sa...

Hm, spännande tanke. Det tänkte jag inte alls på faktiskt.