En lektion i strukturerad argumentation

Ett inlägg till mina vänner som lär sig argumentera mot homolobbyn.

Då och då får jag kommentarer, i samband med mina föredrag runt om i landet och till inlägg i denna blogg, från någon som åtar sig den ofantliga uppgiften att bevisa att homosexualitet är något alldeles friskt, hälsosamt, naturligt och välkommet såväl i individens liv som i samhället i stort. Man tror liksom att vi har passerat den fasen, men nej, det finns fortfarande folk även utanför homokretsarna som hävdar det år 2011. Om de är blåögda, opålästa eller hjärntvättade kan man naturligtvis diskutera, men som debattör är man tyvärr tvungen att bemöta vad de än kommer med och hur trist det än är att behöva sjunka till grunderna i stället för att fokusera debatten på de verkligen matnyttiga frågorna kring behandling av homosexualitet.
Nåja, sånt är livet.

Nyligen inkom en sådan kommentar. En halvsida. Den innefattar det mesta som homolobbyn brukar spotta ur sig om friskheten, sexualiteten, homofobin o d.
För att denna i sig ganska banala och tjatiga kommentar gjorde oss lite nytta här tänker jag använda den som ett exempel på vilket jag visar en bra debatteknik som heter strukturerad argumentation. Enkelt uttryckt, när opponenten skjuter en salva mot dig så fångar du en kula i taget, en efter en, var för sig, och kastar den tillbaka. Bra teknik, också för att den hjälper att syna opponentens argumentation i sömmarna och se när till synes starka argument är sammansatta av trams.

Kommentaren är från någon (anonym såklart, bögar är ju livrädda för öppen debatt) som kallar sig Bisexuell äckelbög och tidigare fanns under ett av inläggen. Nedan citeras den storslagna kommentaren med mina svar i fetstil efter varje bit.
Observera dissekerandet, hur man bemöter delarna för att argumentera bort helheten.


"Din blogg är inte några nya tankegångar på något sätt. Uppskattar ditt intellektualiserandeutanför norm-ramarna. Okey, homosexualitet är onaturligt det är de facto en defekt i evolutions-synpunkt..."
Beprövad teknik som alla homolobbyns propagandister lärt sig - att inleda sitt argumenterande med att erkänna någon liten obetydlighet för att ge sken av att man är objektiv i stort. Seriösa åhörare köper inte det.
(men roligt att se hur en bög erkänner att han är defektiv i evolutionssammanhang, eller hur?)

om en homosexuell människa altruistiskt vill hänge sig det "naturliga syftet med arten" och"konvertera sig" så är det väl bra.
Hm, varför föraktar och motarbetar RFSL och homolobbyn exgays då? Varför finns inget på RFSU:s sida om hur man går tillväga om man vill "konvertera sig"?
(observera också valet av ordet konvertera. Låter kyrkligt, detta för att homopropagandister gärna vill få det att se ut som om behandling av homosexualitet har något med religion att göra)

Den människan får sin vilja igenom. Men för att homosexualitet ska klassificeras som sjukdom krävs detatt det innebär en defekt för _individen_. Det gör det inte naturligt och direkt.
Fel. De brister som homosexualitet innebär (läs detaljerna under Bevis... i Kunskapsbanken till vänster) är tillräckliga för att klassa homosexualitet som störning.
(observera det envisa valet av ordet sjukdom, trots att jag på denna sida i likhet med all sund saklig homokritisk argumentation världen över talar om störning och enbart störning)

För arten är sexualiteten=överlevnad.För individen är sexualiteten bara en egoistisk och hedonistisk hobby.
Källa?
Och det är dess enda syfte.
Fel igen, plus begreppsförvirring. Sex kan vara hobby. Sexualiteten är en av organismens funktioner och som sådan har biologiskt evolutionärt syfte. Att det är skönt att sexa är bara naturens sätt att motivera oss att sexa mer, även utanför tankarna på fortplantning, det krävs ju som bekant över 100 samlag för befruktning.
Jag har förresten redan för några inlägg sedan skrivit att homosexualitet aktivt stör naturligt sexande och skulle kunna betraktas som störning enbart på denna grund.

Om man är homosexuell och inte trivs med det är det ju antingen fel på inställningen eller sexualiteten. Men om man trivs som homosexuell så fyller sexualiteten sitt syfte - som en egoistisk och hedonistisk hobby.
(se ovan)

Homosexualitet är en patologisk defekt precis som kondomer - men det innebär inte att människan som använder kondomen mår dåligt för det.
Kondomer är individens val. Menar du att homosexualitet också är individens val? Oj då... Att försäga sig på det sättet år 2011, är inte det pinsamt?

Att homosexuella män lever kortare än heterosexuella män beror på att, i dagens samhälle, över hela världen - finns det en ganska låg acceptansnivå för homosexualitet. Självmordsrisken är hög.
Homolobbyns klassiska argument. Konstigt nog så motbevisas det otroligt lätt. Det är påvisat, bl a i svenska FHI:s rapportering att även de bögar som inte kommit ut mår sämre, mindre och begår självmord oftare (också dansk undersökning som jag skrivit om förra året). Hur påverkas de av homofobin när ingen vet att de är bögar? Förresten, hur mycket FHI än vill så har de aldrig lyckats påvisa statistiskt samband mellan homosexuellas dåliga hälsa och påstådd homofobi i samhället. Homolobbyn gör hela tiden gällande att det står att läsa i FHI:s rapporter, men det finns inget där, det har vi faktiskt redan debatterat om och slagit fast förra året. Inte ett ord.
Ytterligare ett bra argument: folk med Downsyndromet lever mindre än andra, är det för att samhället betraktar Down som störning?
Ytterligare ett argument, bögarna hatar det: Samhället har låg acceptansnivå för pedofiler. Att pedofiler därför mår dåligt och begår självmord oftare - är det samhällets fel?
Ytterligare ett: Acceptansnivån i Sverige är väl mycket högre än i andra länder. Visa mig statistik som säger att våra bögar, flator och transor lever bättre och längre än i andra länder, tack!

Till stor del därför att många heteromän har en psykologisk svårighet att acceptera homosexualitet. De känner en avsky som dem inte vet varifrån den kommer. Det är ingen "fri vilja avsky, helt objektiv från ingenstans" eller vad de vill få den till det är för att män ofta inte vill bli objektifierade. Kvinnor är objektet, mannen är subjektet. Så ser vår kultur ut och vi är kulturens marionetter, som människan alltid varit. För att ta ett komiskt exempel, Justin Bieber är ett sex-objekt för många yngre tonårstjejer. Tonårskillar har svårt att acceptera objektifieringen av en annan kille. En kille som dessutom inte behöver anstränga sig så hårt för att "verka manlig" utan ändå får all den uppskattning han bara orkar. Killarna okänner en avsky som de tror är "objektiv, fri - JAG bara tycker så". Deras kultur-programmering buggar och laggar. Det blir kortslutning.
På vilket sätt är en bög objektifierad? :-)
Varför skulle hetero bry sig om det till den grad att du talar om avsky?
Kan du påvisa att det handlar om avsky mot just uppfattad homosexrelaterad objektifiering och inte vanlig intolerans mot det onaturliga och det skadliga såsom sjukdomar, störningar eller kriminellt beteende? Eller den typiskt svenska reservationen och misstänksamheten mot det okända, det främmande och det obegripliga? Eller vanlig mänsklig avundsjuka, som i fallet Justin Bieber?

Back 2 topic: Det är en enorm press för den homosexuella att gå omkring och spänna sig för homofobi.
Observera att ingen tvingar homosexuella gå omkring och spänna sig.

Därav självmordsrisk - därav det låga levnads-statistiken. Din lösning mot att hantera homofobi är att objektifiera din sexualitet till ett Det. Det är fel. "Hata inte på mig tack".
???
Inte ser jag att den här bloggen någonstans erbjuder lösningar att hantera homofobin.

En av mina närmaste vänner, som ären amerikansk homosexuell kille. Var olycklig i en stad han bodde i i USA på grund av homofobi. När han flyttade till Sverige till en (mycket akademiskt och borgerlig) stad var acceptansen lite högre. Nu är han den absolut lyckligaste person jag känner. Det satt lixom inte i hans sexualitet utan det sitter i kulturen. Det är omgivningen som GÖR homosexualitet fel.
Och vi som trodde att det är analsex som förorsakar muskelförslappning där bak och ökar risken för smittor. Nu vet vi bättre - det är omgivningens fel. Att din homokompis aldrig kan få biologiska barn med den han älskar - omgivningens fel. Ursäkta ironin, men den är befogad.
Det bor en kille med Down tvärs över gatan från mig. Han är skitlycklig, spelar trummor och ler hela tiden... Betyder det att han inte är störd?

Droger används för att kunna hantera pressen från omgivningen. Jag knarkar för att jag har asperger och bipolär sjukdom. Samma sak med "bögar" - de behöver ta en paus från oron över att råka ut för homofobin. Men om tjugo år är homofobi likställt med racism, så håll ut Andreas så kanske du så småningom kan se ditt ego som större än "arten". Se upp för analsex och könssjukdomar bara! ;)
Jag ignorerar det personliga påhoppet, tycker bara det talar för sig själv att du ställer analsex och könssjukdomar på samma rad, det visar att du innerst inne är medveten om sambandet.
Förresten, du knarkar inte för att du har aspergers och bipolär sjukdom. Alla sjuka och störda knarkar inte. Du knarkar för att du inte känner till något annat sätt att hantera dina hälsoproblem, för att du saknar inre styrka som kan hjälpa dig kämpa mot eländet, för att du saknar hopp, och för att du saknar vänner som bryr sig om dig och vänner som du själv bryr dig om. För om du brydde dig om någon, om du älskade någon, skulle du aldrig fördärva dig själv.
Som sagt, intressant diskussion, och vi tackar Bisexuell äckelbög för medverkan.
Det gäller alltså att dissekera inkommande argumentsalva, ta en kula i taget. Helheten kan verka formidabel, men ser man till beståndsdelarna så... ja, ni fattar, mina vänner. :-)

Nyckelord:
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

FRIDA sa...

Strukturerad argumentation är kanske inte det vedertagna namnet på tekniken men den är bra. Äckelbögens kommentar ser verkligen förmidabel ut om man läser den under inlägget. Dissekerat och bemött var del för sig är den däremot tarvlig och rentav idiotisk.
Snyggt jobbat Andreas! Kör på!

Rita sa...

Att ha sådana åsikter året 2011, fy fan! Man undrar vilka hål i marken de kryper ut från, de där bisexuella äckelbögar och liknande.

Fast knarkare är ju knarkare. Det säger allt.

Gillar dissekera-ordet.

Salomo sa...

Känslan jag fått är att många kommenterar din blogg - och då talar jag om kommentarer från pro-homo aktivister som du kallar dem, som den där äckelbögen - många gör det för en tredje parts skull. Inte för att de vill övertyga dig och inte för att de vill att deras åsikt syns, utan för att dina bloggbesökare, tredje part alltså, skulle få en bestämd, negativ uppfattning om dig och bloggen.
Det är därför som de är anonyma, de vill stanna i skuggan. Fokuset är på din blogg och syftet är att smutskasta och svartmåla, få bloggens läsare att tycka illa om bloggen och idéerna, samt få dig att i dina svar skriva något mindre populistiskt för att senare citera dig och skrika hur ofin du är.
Var uppmärksam på det. Populism är deras redskap, den skall inte underskattas.
Hälsningar
Salomo

olof sa...

det går ej å missförstå dej andreas, du har rätt i sakfrågan.
äckeln är bara förvirrad, slös ej tid på han. lever i sin värld, låt han göra det och vara lycklig.

Bisexuell äckelbög sa...

Hm, du vågar publicera mina kommentarer trots kritiken, jag är impad.
Och dina argument är slående. Det är inte det att jag inte har något att svara, men det du skriver och förklarar får mig att tänka och tänka om.
OK, du har nog rätt: Homosexualitet ÄR störning både för arten OCH individen.

Ärligt talat, RFSL:s propaganda har alltid liksom ingjutit en hopplöshetskänsla inom mig. Följt med strömmen eftersom det är lättast. Skitdumt av mig.

Men nu får iallafall ingen säga om mig att "sådana som han lär sig aldrig." För jag erkänner att mina premisser börjar nu att lossna.
Thank You and Be True To Yourself

Josefina sa...

Jag är lite förvirrad, lite irriterad, lite misstänksam. Ditt inlägg och din "strukturerade argumentation" har ett upplägg som påminner en hel del om politisk propaganda (till exempel vit makt "de adopterade vill EGENTLIGEN åka tillbaks till sina hemländer, för de har en högre frekvens av psykiska sjukdomar", etc).

Jag är helt och fullkomligt beredd på att tro på att RFSU/RFSL bedriver lobbyverksamhet, samt att homosexualitet är en störning, då jag inte känner till så mycket om dem (hetero). Det är dina formuleringar som gör mig lite konfunderad, jag ifrågasätter alltså inte i nuläget VAD du skriver, utan vilka metoder du använder för att "dissekera" motståndares argument, och den raljerande tonen i flera inlägg utan gedigen grund (mycket luddiga meningar med slutsatser som inte direkt kan dras av informationen i sammanhanget).

Exempel på det sista är inlägget "HBTQ:s identitetskris", där du i slutet skriver "Ingen kommentar till detta behövs egentligen. Förutom kanske att det inte är underligt att Världshälsoorganisationen djärvt trotsar homolobbyns idoga påtryckningar och envist behåller transsexualism bland mentalt störda diagnoser. Eller hur?" där du i kommentarerna debatterar med Christer Romson som (i vetenskaplig anda) begär referens för dessa "idoga påtryckningar" på WHO. Trots att svaret faktiskt kommer fram i slutet (inte specifikt lobbyarbete mot diagnosen, men ett allmänt tryck från den intl homolobbyn) behåller du tyvärr den raljerande tonen i flera av kommentarerna.

I inlägget ovan finns flera exempel på en raljerande ton för "oliktänkande", och personligen tycker jag det är lågt att hänga upp sig på grammatiska felaktigheter, syftningsfel och begreppsfel när det står klart vad som är andemeningen. För övrigt så är det sant att i evolutionärt syfte behöver vi ha sex för reproduktionens skull, men det finns flera exempel på andra arter som har homosex "för skojs skull", så det lär inte vara en evolutionär styggelse (fast du skriver ju störning, och jag kan hålla med om att det är ett AVVIKANDE beteende från normen).

Du raljerar också över en jämförelse med kondomen och homosexualitet, och jag håller med om att jämförelsen är konstig. Men man bemöter inte konstruktivt en motståndare med hån - om man vill verka trovärdig! Det finns fler exempel men min kommentar blir tillräckligt lång ändå. Jag förstår att du ironiserar en hel del för att du tycker att argumenten är löjliga, men det hela liknar mest samma typ av antagoniserande som man ser på Aftonbladets kommentarsidor (samt den typ av lobbyverksamhet som du anser att RFSL bedriver.) Det är ju en personlig blogg så du bestämmer själv, men vill du övertyga andra så har du nu mina synpunkter.

Jag hoppas verkligen att du inte screenar bort kommentarer, men i vilket fall så ville jag mest att du skulle höra vad jag hade att säga.

Andreas T sa...

Josefina,
Orättvist att påpeka mitt raljerande, ty om du kollar de många kritiska kommentarerna till bloggens olika inlägg (inte bara Romsons) samt vad andra bögbloggare runt om i bloggosfären skriver om denna blogg så upptäcker du att mina motståndare raljerar ofantligt mycket mer än vad jag gör.

Beträffande "homosex för skojs skull" i djurriket är du verkligen ute på hal is om du, som du själv skriver, "inte känner till så mycket" om homosexualitet. Det är just vad många inlägg på denna blogg handlar om - att folk tyvärr bygger sina åsikter på skriverierna i svenska massmedier som i sin tur får all sin information från RFSL/RFSU i och med att det inte tillåts att finnas någon annan tyckare i ämnet sexuella avvikelser.
Kortfattat: Att otvunget homosexa för skojs skull då och då är en sak, att inte kunna använda sin sexualitet i dess PRIMÄRA syfte för att homoböjningarna blockerar den evolutionsbetingade heterodriften är något helt annat.

Och slutligen, nej, vi screenar inte bort seriösa kommentarer på denna blogg. Att tysta kritikerna är homolobbyns metod.