Svar till en Lukas Romson

Jag har fått en liten spydig kommentar till förra inlägget. Det gamla vanliga: En som uppger sig heta Lukas Romson och som i kommentarer till andra bloggar kallar sig "transaktivist" (!) gör som alla homoaktivister brukar göra: Inga egna förklaringar, inga argument, han bara hakar sig på enstaka ord och fraser och skriker efter källor i oändlighet. Det är så RFSL lär att man ska debattera: skrika efter källangivelse så länge det går, bara för att sedan stämpla ens källor som partiska bara för att dessa har en åsikt som inte stämmer med RFSL:s dogmer. Detta för att förhala debatten och slussa in den på definitionerna, terminologin och oändlig jämförelsevärdering av källorna. Beprövad strategi.

Okej, jag låtsas nu att jag inte fattar detta och svarar blåögt på hans kommentar, trots att hans spydiga fientliga ton och osaklighet i bokstav inte berättigar till seriöst svar. Men jag svarar bara för att visa att det går att hitta medel mot denna listiga strategi.


LUKAS INLEDER: Även om nu inte källorna finns på internet, du borde ju kunna räkna upp dessa oberoende vetenskapliga källor.

LUKAS CITERAR MITT INLÄGG: "Jag själv, efter att ha pratat med oberoende forskare, har kommit fram till följande definition..."

LUKAS FRÅGAR: Vilka forskare?

MITT SVAR: Jag har haft äran att vara med på en del vetenskapliga konferenser, mest som åhörare och minglare. De flestas namn har man ingen chans att snappa upp eller minnas, man möter ju rätt mycket folk i konferensvimlet, men några kan du visst få: Dr Patti Britton, professor i sexologi, minns inte vad hennes forskningsinstitut i USA heter, ett långt namn, hon en av de ledande på området sexualitet. Dr Volkmar Sigusch från Tyskland, han är nog pensionerad idag, skrivit mer om sexualitet än vad du kan läsa under hela livet, en mycket pratsam gubbe med enorma teoretiska kunskaper i ämnet. Namnen på svenska experter jag pratat med kan du få om du först berättar vem du är och vad du står för.

LUKAS CITERAR MITT INLÄGG: "Och detta är sexualitetens enda syfte - att spela roll i fortplantningsprocessen."

LUKAS FRÅGAR: Enligt vilka källor?

MITT SVAR: I princip, samma källor som ovan. Dessutom, om du känner till ett annat syfte kan du väl berätta om det för oss? Vi lyssnar.

LUKAS CITERAR MITT INLÄGG: "Homosexualitet förorsakar fysiska skador på kroppen"

LUKAS FRÅGAR: Var i FHIs rapport finner du stöd för denna slutsats?

MITT SVAR: Jag åberopar Emasos sammanställning, det räcker. Muskelförslappning till följd av analsex räcker med råge. FHI:s rapport tar jag upp när jag talar om psykiska skador. Sedan är det faktiskt så i princip alla könssjukdomar leder i slutändan till fysiska skador på kroppen, visste du inte det? FHI:s rapport talar dessutom om "fysisk hälsa", läs sidorna 22-23.

LUKAS CITERAR MITT INLÄGG: "Man får tycka vad man vill om organisationen Emaso men just den här listan stämmer med verkligheten, varenda punkt, det erkänner även homolobbyns rabiataste propagandister"

LUKAS FRÅGAR: Med tanke på att Emaso aldrig citeras i vetenskapliga publikationer, vore det bra om du förtydligar vilka "rabiata homolobbyister" som erkänner deras material.

MITT SVAR: Hmm, varsågod, här har du en:
bitchbloggen.blogspot.com/2010/01/antihomo-propaganda-och-logiska.html
Hon är mycket pro-homo men kan inte låta bli att medge att Emasos lista är korrekt.
Rättelse: Emaso citeras inte i homolobbyns "vetenskapliga" publikationer. Däremot citeras organisationens arbete flitigt överallt annars. Googla!
Förresten, Lukas, du verkar själv vara rätt homovänlig :-), tycker du att Emasos lista är inkorrekt? På vilka punkter? Det är precis det som skiljer rabiat homolobbyist från seriös debattör. En debattör skulle förklara varför listan enligt hans åsikt är inkorrekt medan en homolobbyist alltid börjar med att försöka slå hål på källorna.

LUKAS CITERAR MITT INLÄGG: "kvinnor generellt har lägre IQ än män. Skillnaden är ca 5%, den är bevisad och har sin förklaring i biologin och evolutionsrollerna"

LUKAS FRÅGAR: Enligt vilken källa?

MITT SVAR: Hm, varsågod, här har du en:
http://www.rediff.com/news/2006/sep/08iq.htm
Jag hoppas du kan lite engelska och lite matte. 5 poäng är 5% i IQ-sammanhang. Så här står det i artikeln: "Men have a 4- to 5-point IQ advantage over women by adulthood"
(observera att detta inte har något med ämnet att göra, det var ett kul exempel i mitt inlägg för att belysa problemet med relativitet i jämförelser, men Lukas hakar sig på det, han söker desperat efter något minsta att haka sig på, i brist på sakliga argument)

Så är det.

Jag föreslår, Lukas Romson, att du är mer påläst nästa gång du vågar dig på vetenskaplig kommentar på den här bloggen. Inte mycket att begära av en som tycker sig platsa i RFSL:s förbundsstyrelse, eller vad tycker du, moonwolf den andre?

Om du trost allt vågar dig på en kommentar till, kan du väl börja med att berätta vad du tycker är orsaken till transsexuellas exceptionella självmordsbenägenhet.
Statistiken visar att 5% av female-to-male transsexuella och 21% av male-to-female
transsexuella har åtminstone en gång försökt begå självmord.

Här är de många källorna (ifall du undrar):

http://heartcorps.com/subversive/sub007/statisics.htm

The Great Divide (How Females & Males Really Differ) by Daniel Evan Weiss

Archives of Sexual Behavior, December 1988 issue.

Suicide Attempt Research Data: + Thirty G(L)B Samples
http://www.youth-suicide.com/gay-bisexual/news/studies.htm

U.S.A. SUICIDE: 2002 OFFICIAL FINAL DATA
http://www.suicidology.org/associations/1045/files/2002FinalData.pdf

American Association of Suicidology
http://www.suicidology.org/

Hur hänger denna statistik ihop med den påstådda friskheten i psyket? Berätta, du som föreläser om saken.


Nyckelord: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Susanne sa...

Ha ha, där fick han, transexperten.. Han kommer nog inte tilbaka..
[applåder applåder applåder]

Luka(s) sa...

Sexualitetens syfte är:
*Reproduktion
*Njutning
*Sammanhållande av relationen
Med länk till material på wikipedia där har du en bättre redogörelse av forskningsläget än vad en enstaka dagstidningartikel ger. Btw, de IQ point som talas om är inte 100 till antalet.

Jag vill påpeka att det är länge sedan jag satt i RFSLs förbundsstyrelse, och att jag i såna här sammanhang givetvis bara uttalar mig privat, oavsett vilka förtroendeuppdrag jag har.

Du tycks fö väldigt intresserad av min person, det är ju smickrande.

Men själv är du alltså mycket anonym, att du skulle vara kommunfullmäktigeledamot kan vi nog utesluta. Men vem är du då? Och varför vågar du inte berätta det och stå för dina åsikter?

Unknown sa...

Hej Luka(s)!
Då kan vi ju utesluta att du har suttit i RFSL:s förbundsstyrelse.
Hmmm,vad var det nu jag läste innan(här på bloggen)att RFSL:are använder sig av härskartekniker för att försöka förlöjliga,förtala och peka ut sina motståndare som okunniga etcetera.
Håll dig till såna argument du vet nått om...personliga påhopp är inte att föreslå som teknik i en debatt, då det endast är du som underminerar din egna ställning.

PS.Tack för en mycket intressant blogg.