Kristdemokratin går i graven - bra!

Senaste Sifo-undersökningen pekar på att Kristdemokraterna ligger långt under 4%-spärren:

Artikel i Affärsvärlden idag

Vi jublar och hoppas att trenden håller i sig. Att de kristna inte får en enda riksdagsplats i valet 2018. När KD är borta från politiken kommer kristendomen så småningom att anpassas till historien där tron på gudar och liknande vidskepelser hör hemma.

Vad innebär detta för HBTQP och homolobbyn?

Idag skriker de att allt motstånd mot de sexuella avvikelsernas normalisering i samhället kommer från de kristna. Att folk ogillar homotrenden för att deras tro förvirrar dem. Att vanligt folk (som inte tror på det övernaturliga) inte har nån anledning att motarbeta HBTQP-rörelsen.
Imorgon kommer vetenskapen att ta de kristnas plats. Darwin istället för Bibeln.
Och då kommer HBTQP att ha det jobbigt. Bibeln är forntida folklore som kan viftas bort, medan Darwin och evolutionen är den vetenskapliga verkligheten som vinner mark. Har HBTQP mycket att sätta emot vetenskapen? Nej.

Rojan

3 kommentarer:

Vilsen sa...

KD lär vara ett parti grundat på kristen etik. Hörde en intervju med en pridkramande KD-politiker? Något rörigt och motsägelsefulla svar.

Själv är jag sedan över 50 år ateist, men tycker ändå man skall respektera människors tankegods. Både religon och läggning.
Jag har inte läst Bibeln men läst många referat av delar.
Däremot har jag läst Gilgamesheposet, som till delar är förlaga till Bibeln.

Vad som förvånar mig är hur lättsinnigt religiösa människor tolkar Bibeln. Själv är jag som sagt ateist och tolkar därmed Bibeln som en skrift med samlade kunskaper om vad som är ett bra sätt att leva i ett samhälle.
Därför blir jag mäkta förvånad när man tolkar bibelns nämnande om dödstraff som något människor skall utföra för att behaga en imaginär ande.

Vem har inte hört citat där någon frågat sig varför Gud straffat dem med cancer.

I mina ögon är det något enfaldigt att tolka sjukdom som ett straff av en diffus ande. När Bibeln talar om att ett beteende bestraffas med döden, är det baserar på månghundraårig kunskap om att vissa beteenden får folk att dö. Men eftersom man inte viste något om vad som orsakar sjukdomar, så tolkades det som ett dödsstraff av deras Gud när någon dog. Inte som en sjukdom förorsakad av virus och bakterier, och det är inte är unikt för kristendomen.

Något som har rört till det i kristendomen, är Jesusmyten, som inbillar folk att han förlåter alla synder, bara men ber tillräckligt många böner. Det finns faktist religiösa som på allvar tror att rätt antal böner botar cancer i ändtarmen eller levern.

Jag kan se ett flertal saker i Bibeln som man faktiskt kan tolka som kunskaper som fåtts efter många års samlande av indicier på vad man bör akta sig för. Men det skulle ta för mycket utrymme att räkna upp alla.

Anonym sa...

Rojan,
Jag måste nog be dej att fundera på en sak:
I din profil (där uppe till vänster) skriver du att du är aktiv i FI i Sthlm. Har du tänkt på att det ger en fel bild av partiets hbt-politik? De flesta av oss i partiet stöder RFSUs linje, vi tar avstånd från denna blogg, denna "vetenskap" och av att du medverkar här och har andra åsikter än dom partiet står för.
Du har naturligtvis rätt att tycka som du vill och det gör dej inte mindre värd som aktiv medlem i FI, men överväg gärna att ta bort referensen till FI från profilen. För att inte provocera andra partimedlemmar. Tack.
Jag har skrivit 2 mejl till din mejladress, men du svarat inte, därför postar jag här.
/M

Unknown sa...

En gång hittade jag ett tips på RFSUs hemsida för unga pojkar, att dom skulle pilla sig i ändan för att känna på prostatan, någon slags tips för att förstå något om sexualitet som jag aldrig fattat.

Här är ett annat tips för ungdomar, för att förstå hur det är att ha analsex.
Om dom bajsar i en påse och sedan använda den för att onanera.
Då kan dom ju få en försmak för hur det är att ha analsex.